Tippek: így előzhető meg a fogromlás

Néhány jó szokással megelőzhető a fogak romlása. Jó tudnunk azt is, hogy akadnak olyan ételek, illetve étkezési szokások, amelyek kifejezetten jót tesznek a fogainknak.

Ami segíthet a fogromlás megelőzésében: rendszeres látogatás a fogorvosnál – legalább 6 havonként, a fogak és a száj egészségének ellenőrzésére.Rendszeres professzionális fogászati tisztítás – fluorid kezelések, barázdazárás alkalmazása és fogkőleszedés, a megkeményedett plakkok (fogkövek) lekaparásának segítésére.

A kiegyensúlyozott étrend is fontos szerepet tölt be a fogak egészségében is. Az ilyen étrend az összes fő ételcsoportot magában foglalja: gyümölcsök és zöldségek, tejtermékek, hús, hal stb.

A fogromlást okozó ételek közé tartoznak a magas cukortartalmú ételek – sütemények, fagylalt, méz stb. Az alacsony pH értékű savas italok károsítják a fogzománcot (például a kóla). A ragadós ételeket nem tudja a nyál könnyen lemosni a fogak felszínéről, így növekszik a fogak cukroknak és savaknak kitettsége, ami fogromlást okozhat.

A száj egészsége szempontjából jó ételek a rostokban gazdag ételek, mint például a friss gyümölcsök és zöldségek – ezek növelik a nyál termelését, amely semlegesíti a savakat, segít a fogak ételdaraboktól és cukortól való megtisztításában a rágás során. Jók még a cukormentes gazdag ételek – tej, joghurt, rizs, hús, hal, és a nagy víztartalmú gyümölcsök és zöldségek – körte, dinnye, zeller és uborka.

Végezetül néhány jó tanács a fogai egészsége érdekében: csak főétkezéseknél és ne étkezések között egyen édességet – ugyanis a nyáltermelés megnövekszik a főétkezések alatt, ezzel semlegesíti a savak nagy részét, ezzel pedig csökkenti a kockázatot. Kerülje a cukros vagy savas italokat az étkezések között, és inkább igyon tejet vagy vizet helyettük. Fejezze be étkezését sárga sajttal – ez segít semlegesíteni a szájban lévő savakat, különösen édes ételek fogyasztása után.

Ha személyes konzultációt kérne fogproblémáinak lehető legesztétikusabb megoldására, kattintson ide!